reklama

Zabudnite na hoaxy a poplašné správy. Je tu Fact Check od Google

Rastlinka, ktorá vylieči rakovinu! Trumpové vlasy sú pravé! Cesnak v uchu vás zbaví bolesti hlavy! Zaručené a odskúšané. Viete, čo majú tieto veci spoločné?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Ide o nepotvrdené informácie, ktoré majú v čitateľoch vyvolať poplach, pobúrenie alebo ovplyvňovať ich názory a rozhodnutia.

Rozmach internetu nepopierateľne zlepšil naše životy. Dostupnosť informácií z celého sveta je výborná. Ale aj v online prostredí sa nájdu zdroje, ktoré posúvajú nepravdivé informácie. Manipulujú nimi mienku čitateľov. To je v tom lepšom prípade. V tom horšom sa snažia vymámiť od nich peniaze na choré alebo hladné deti. Takéto poplašné správy nazývame hoaxy. Každým dňom ich na internete pribudne niekoľko tisíc. Našťastie, Google prišiel s mini startupom - Fact Check, ktorý umožňuje overenie informácií.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako Fact Check funguje

Verím, že službu Google všetci dôverne poznáte. Každú minútu sa publikuje online niekoľko tisíc nových článkov po celom svete. Ľahko sa môže stať, že medzi obsahom natrafíte na klamlivé alebo zavádzajúce informácie.

Google Fact Check
Google Fact Check 

A práve preto prišiel Google spolu s Jigsaw so službou Fact Check. Ide o akýsi tag, ktorý sa zobrazí pri správach z rôznych webových portálov a vydavateľstiev. Táto funkcia bola na začiatku sprístupnená iba niektorým subjektom. Keď sa pri výsledku vo vyhľadávaní zobrazí táto značka, čitateľ si môže byť istý, že článok obsahuje iba overené informácie. Kontrola prebieha v rámci vydavateľstva, ale aj externej organizácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spočiatku sa značka Fact Check zobrazovala iba v službe Google News. Postupne sa však dostáva aj do vyhľadávačov v rôznych jazykoch. Pri výsledku sa okrem samotného tagu zobrazí aj pripomienka k obsahu. Ak sa niekomu bude zdať obsah zavádzajúci, zobrazí sa presné znenie pripomienky spolu s menom, kto ju vytvoril.

Na druhej strane však stoja samotné denníky a vydavateľstvá. Chcú sa do tohto projektu kontroly zapojiť? Fičúrka nie je dostupná pre úplne každého. Musí spĺňať konkrétne požiadavky. Vydavateľstvá musia používať službu ClaimReview od schema.org na konkrétnych podstránkach, kde sa nachádza už skontrolovaná informácia. Druhou možnosťou je použitie Share the Fact widgetu, ktorý bol vyvinutý na Duke University v spolupráci s Jigsaw. Okrem toho musia médiá spĺňať špecifické požiadavky od Google. Proces teda vôbec nie je jednoduchý.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Verím však, že takýmto spôsobom dosiahneme vyššiu mieru pravdivých informácií. Vyhneme sa hoaxom a konečne nebudú ľudia zdieľať na sociálnych sieťach nepravdivé a zavádzajúce informácie.

Michal Suchoba

Michal Suchoba

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Michal Suchoba - manažér, angel investor, IT špecialista na bezpecnosť, inovátor v oblasti mobilných aplikácií, ekonomický liberál Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu