Vedia o vás takmer všetko. Aj to, kedy vás partner podvádza.

Autor: Michal Suchoba | 31.10.2019 o 10:00 | (upravené 4.11.2019 o 11:02) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  1622x

Koľko máte vernostných kariet z rôznych obchodov? Už v roku 2016 na Slovensku vlastnilo aspoň jednu vernostnú kartu viac než 85% ľudí a matematika je jednoduchá.

Čím viac o nás obchodné reťazce vedia, tým lepšie môžu trafiť aktuálny dopyt po produktoch a zvýšiť tak pravdepodobnosť, že si tieto produkty kúpime akurát u nich.

Nehádajte sa s AI

Ako by nám ale mohli tieto dáta, ktoré o nás firmy zbierajú, naozaj pomôcť? Čo ak by sme zobrali Big Data agregované týmito spoločnosťami a využili ich na niečo, čoho účelom nie je len zvyšovať zisky spoločností, ale aj životnú úroveň a kvalitu životosprávy obyčajných ľudí?

 „Dobrý deň, chcel by som si objednať jednu salámovú pizzu.“

„Ďakujeme za vašu objednávku. Ste si istí, že si chcete objednať práve salámovú pizzu?“

„Áno.“

„V poslednej dobe ste konzumovali väčšie množstvo mastných jedál a podľa vyhlášky Ministerstva zdravotníctva sme povinní vás varovať ...“

„Dobre, dobre, dajte mi vegetariánsku.“

„Ďakujeme za vašu objednávku. Vybavíme ju čo najskôr.“

Takto nejako by sme si to mohli predstaviť. Bolo by to však funkčné? V súčasnosti by žiadnemu obchodnému reťazcu či reštaurácii nenapadlo na základe predošlých nákupov zákazníkovi protirečiť, práve naopak. Chcú o nás vedieť čo najviac práve preto, lebo sa nám čo najviac chcú trafiť do vkusu. Akonáhle sa začnú hádať so zákazníkom, strácajú ho. Aj keď sa to na Slovensku ešte celkom nestalo pravidlom, stále tu platí princíp náš zákazník, náš pán. Zamýšľať sa nad tým však v polohe voliteľnej funkcie, ktorú si môžete v prípade, že sa chcete o svoje zdravie lepšie starať, zapnúť, nie je zrejme úplne márne.

Big Data ako záchrana života

V súvislosti s obchodnými reťazcami sa takto stávame produktom, ktorý si pomocou agregovaných dát predávajú medzi sebou alebo využívajú na vlastné komerčné účely. Analýza Big Data však nemusí byť vždy na škodu. Údaje o tom, ako sa stravujeme, ako často máme obyčajnú nádchu alebo to, koľkokrát do roka prechodíme chrípku, lebo nemáme čas ísť k lekárovi, by sa koniec koncov nášmu doktorovi mohli veľmi hodiť. Možno by bolo zaujímavé aj to, ak by si náš lekár vedel na základe nákupov s vernostnou kartou pozrieť, ako vyzerá naša životospráva. Ak by to doplnil údajmi zo smartwatch o tom, koľko sa za deň hýbeme, mal by hneď konkrétnejšiu predstavu nielen o našich súčasných zdravotných problémoch, ale určite aj o tých budúcich.

Dáta aj bez vernostnej karty a.k.a. rebríček data minerov

Hoci sú vernostné karty dobrým zdrojom informácií, niektorí zberači dát (data mineri) disponujú slušnou zbierkou vašich údajov aj bez nich. Napríklad také poisťovne majú vďaka analýze toho, čo všetko si chceme poistiť, kedy si to chceme poistiť a aké druhy poistenia využívame, o nás celkom slušný obraz. V prípade, že máme záujem pripoistiť aj člena rodiny, dávame poisťovniam údaje o našich blízkych a nechtiac aj o tom, či žijeme sami alebo v dvojgeneračnom dome. 

Ďalším horúcim želiezkom v ohni sú banky. Tie z výpisu účtu vidia to isté, čo tam vidíte aj vy. Na čo míňame, kde míňame a koľko sme ochotní utratiť zo svojich úspor. Takáto zbierka dát je už celkom obstojná a dá sa s ňou pekne pracovať. 

And the winner is..

Napriek tomu, čo o nás poisťovne či banky vedia, jednoznačným víťazom je operátor, ktorý je naším poskytovateľom telefónneho paušálu a internetu. Presne vie, čo všetko si cez svoj telefón na internete vyhľadávate, čo sledujete, čo nakupujete, odkiaľ a komu telefonujete. Ak patríte medzi nadšencov aplikácií a sociálnych sietí, prednedávnom som písal aj o tom, ako nás Google odpočúva a ako si data mineri medzi sebou posúvajú dáta a osobné údaje. Operátor vie skrátka veľmi jednoducho identifikovať rodinu, priateľov, záujmy, životný štýl a vašu polohu, jednoducho všetko.

Hovoríte aj keď ste ticho

Vieme takémuto sledovaniu vôbec uniknúť? Ak chceme zostať online a v spojení s blízkymi aj na diaľku, tak zrejme nie. Odhliadnuc od toho, čo si cez svoj telefón browsujete na webe, je totiž zdrojom dát napríklad aj počet hovorov, SMS správ, počet znakov v správach či rýchlosť odpovede na zmeškané hovory. Analýzou týchto dát by vedel operátor určiť napríklad aj štádium vášho vzťahu, neveru či dokonca aj jeho koniec. To už naozaj nemôžeme ovplyvniť a možno je len otázkou času, kedy vám od operátora príde sústrastná SMS správa s ponukou možností, ako sa vďaka jeho výhodnej ponuke komediálnych TV programov vyrovnať s čerstvým rozchodom.


O tom, čo môže v blízkej budúcnosti operátorom v zbere dát konkurovať a ako data mineri začínajú využívať umelú inteligenciu, píšem ďalej tu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Jankovská tvrdí, že jej nejde o návrat do talára, hoci sa proti disciplinárke odvolala

O námietkach bude rozhodovať nový senát. Termín ešte nie je.

Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba má strach, bojí sa Harabina

Extrémisti sa snažia vytvoriť jednotný front.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Nechcela by Jankovská radšej mlčať?

Jankovská vyniká teflónom navonok a odhodlaním dovnútra.


Už ste čítali?